måndag 18 juni 2012

Hur många träd?

Storstädning i pappershögarna innan semestern - visst det ska göras för att det ska bli härligare att starta höstterminen. Men en sak som alltid korsar mina tankar när jag står med massor av sopsäckar fyllda till bredden med papper är hur många träd detta är? Jag tror att vi slänger massor av papper varje år som aldrig hade behövts kopieras alls egentligen. kan man minska användandet av papper och därmed spara träden i skogen? Visst papersindustrin använder väl snarast snabbväxande träd snarare än gammelskogen, men jag har läst att skogsbolagen är väldigt ivriga att hugga ner även i våra gamla skogar. Det är såklart pengarna som styr som alltid. Så den stora frågan är nu hur ska vi minska förbrukningen? Kan det vara så enkelt som att alla människor i skolan får vars en iPad? Vi hade kanske kunde undvika att så många arbeten lämnades in i pappersform. Jag anser att detta kunde vara värt ett försök. Vad säger ni? Vi är många och vi blir fler...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är klok som en bok eller hellre en ek.

Annika sa...

Så sant, så sant. Att sköta alla inlämningar och kompletteringar digitalt borde vara en självklarhet. Det är sorgligt att skolans värld är en av de sista att inse att vi är inne på 2010-talet...