Matte år 7

16 maj 2012
Procenträkning - nyttigt men svårt. Inte alltid kanske.
Vi räknar höjning och sänkning och snart är det dags för blandade uppgifter och ett avslutande prov nästa fredag.
Sista veckan kommer vi att göra en diagnos med blandade uppgifter. så avslutas den här terminen.


24 april 2012
Onsdag till fredag är jag på utbildning - ja det är sant att en lärare också behöver bilda sig. Alla i sjuan fortsätter på procentspåret - kämpa på och gör alla lektionsmålen klart till nästa vecka.
Tänk också på att tillfället på måndag är borta, för att det är er lediga valborgsdag. Den viktiga 1 maj på tisdag är ni också lediga. Ses onsdag!

21 april 2012
Hur många tyckte att barnet skulle heta Skype?
 



20 april 2012
Praktisk procenträkning - alltså verklighetsbaserat...
Trist sådan eftersom det kom frågor om lärare som försvinner nästa termin från skolan.
Vi pratade en stund om neddragningarna och anledningen till dessa. Sedan räknade vi hur många som skulle kunna drabbas. Alla var överrens om att det är fel - vi behöver fler lärare, inte färre.
Dagens lektion blir det muntliga diskussioner i grupp. Jag skriver uppgifter på tavlan, därefter får ni välja vilken uppgift ni vill lösa och redovisa för era kamrater i gruppen. Det gäller att använda matematiska begrepp och att förklara så att alla förstår. det kan också vara bra att ha alternativa lösningar, två olika.
Det här blir intressant, tror jag.


19 april 2012
Här är en sida med många korta klipp och genomgångar av olika moment följ länken:


Korta mattefilmer


17 april 2012
Procent - det här är roligt och användbart. Eller hur?! Vi har lärt oss vad tecknet står för och att procent betyder hundradel. det här är en viktig kunskap när vi räknar vidare med avsnittet procentform - bråkform - decimalform vid nästa mattetillfälle.
Tänk på att göra några uppgifter på läxa 9, vi kommer att ha muntliga övningar med dessa som utgångspunkt. redovisa och använda ett matematiskt språk ( använd matematiska begrepp). Några av er tycker verkligen om att stå framme vid tavlan men inte alla. Försök att förbereda vad du ska säga innan du kommer till lektionen - räkna uppgiften hemma så att du vet hur den ska lösas.
det finns alltid möjlighet att redovisa enskilt med en lärare.
Nästa vecka kommer vi att arbeta mer med hur vi använder procent utanför skolan - alltså i verkligheten...



13 april 2012
Vi ska räkna med procent. Idag repeterar vi gårdagens lektion och går vidare med beräkning av delen. Procentform - bråkform - decimalform.
Alla får planeringen av kapitlet Procent.

Javisst ja några ska göra provet och de som önskade omprov gör det på måndag. Kom förberedd.


10 april 2012
Rätta proven, Johan! (vanligaste frågan idag? Nä, det var det inte alls), men proven ska ni få tillbaka på torsdagens lektion.
Då kommer vi också att repetera innan vi kör vidare med nästa avsnitt, Procenträkning. Yes!


5 april 2012
Vi ska börja räkna med procent och det här är en bra inledning. På ett språk du vanligtvis inte hör men du kommer att fatta hela grejen ändå. Så är det bara. Roligt också såklart.



4 april 2012
Provet innan lovet är avklarat och det visade att vi behöver repetera lite innan vi går vidare.
kanske kan det här vara till hjälp - Storleksordna bråktal men MatteSvenne:



Lyssna noga han säger ibland fel så kommentera om du märker något galet...