Matte år 8


23 maj 2012
Första muntliga förhören är avklarade och det gick bra för alla. Med lite stöd så går det lättare än att skriva "vanliga" prov. Några använda matematiska begrepp på ett lysande sätt. Fortsätt så i nian och det kommer att se mycket fint ut i ert betyg...
Vi fortsätter idag.


16 maj 2012
Förberedelse för muntligt förhör - detta är oerhört viktigt för att visa att man behärskar den muntliga delen men även att kunna redovisa sina tankegångar skriftligt så var noggrann hela vägen.
Det är inte lätt att veta hur man ska göra men det här är kanske något vi ska ha mer av nästa år, i nian alltså.
I stället för den stressande situationen med skriftliga prov - fler muntliga med inlämningar efteråt.
Jag gillar det men vi får se hur väl detta faller ut efter nästa veckas förhör...


7 maj 2012

Muntligt förhör i matematik
Välj minst en uppgift under varje siffra.
Förbered dig noga genom att skriva ner allt du vill säga och visa för mig. Använd matematiska begrepp.
Vid nästa lektionspass lämnar du in dina redovisningar när vi diskuterar lösningarna av problemen.

  1.  
    1. 2 – 3 =
    2. - 4 – 7 =
    3. Vilket tal är störst?
      - 2      - 8      3      - 1      8

  2. Förenkla så långt som möjligt
    1. 4x – 3x
    2. 8x – 2x – 3
    3. 8y + 2x – 3x + y
    4. 13 + 8 – 7y + y
    5. 3x( y – 3)
    6. 3(3x + 4)
    7. 4(x+2) – 9(3x – 2)
    8. 3y – (2y – 4x)
    9. 14x – (4y – 9x) + (3x + 2y) – (5y +20x)

  3. Ki är x år gammal. Vad betyder uttrycket
    1. x – 5
    2. x + 5
    3. 3x

  1. Beräkna värdet av uttrycket
    1. y – 2x
                                                               i.      y = 10 och x = 4
                                                             ii.      y = 2 och x = 6

    1. 7y – 3x
                                                               i.      y = 3 och x = 6
                                                             ii.      y = 2 och x = 9

                  c.  
                               i. y = 10; x= 3 och z = 5
                              ii. x = 8; y = 3 och z = 12



  1. Skriv ett uttryck för omkretsen och förenkla så långt det går.
    1.  

                     

b.
                     
c.
                     
d.                                           
e. Triangelns omkrets är 10x.                                              

Bilderna saknas  - fråga mig om du vill veta mer om dessa.....



7 maj 2012
Det blir mycket muntligt de sista veckorna innan sommarlovet och betygssättningen.
Resultaten på provet var inte lysande så därför krävs det en hel del för att komma till rätta med uttryck och variabler. Sista tiden går alltså i repetitionens tecken med lite inblandning av ekvationer.
Alla får uppgifter de ska redovisa muntligt och skriftligt till mig, så snart som möjligt.


3 maj 2012
Facit prov 5
1. -8
2. x+1
3. -5x
4. 13y - 12
5. -11
6. 4a + 10
7. 8b
8. Egen motivering

9. 6y - 3
10. 30
11a. 3n + 5
11b. 2n + 3
12. 4x + 4y + 2z

13.5xy + 2y
14a. -50 grader
14b. 1000m


30 april 2012
Här kan du hitta många bra mattefilmer. Genomgångar av allt du kan tänka dig, inom matten alltså.

24 april 2012
Jag reser norrut och söderut onsdag till fredag. Falsterbo och Göteborg ska bilda mig...inte ställena i sig men det är där jag är på kurs, som det heter.
Ni mina åttor ska räkna så det ryker eftersom ni kommer att göra ett avslutande prov på fredag.
Diagnos och blandade uppgifter och ev. träna mera. Skulle ni vilja ha mer be er vikarie om extra uppgifter.
2x + x - (y + 8)
Jag sa att ni kunde komma till mig på Elevens val och detta stämmer fortfarande. Jag har bett min ersättare att ta emot er med öppna armar och böcker. Så håll pennan och räkningen högt.
Lycka till!
Ni glömmer väl inte bort att komma ihåg att ni är lediga på måndag och tisdag.
Så vi ses igen på onsdag.

20 april 2012
Vi delade upp gruppen och gjorde två mindre och det hjälpte oss att få upp drivet. Dessutom redovisade vi och diskuterade olika lösningar muntligt i min grupp. Detta är väldigt lärorikt och såklart kommer vi att göra detta fler gånger innan sommaren.
Många är nervösa när de ska börja räkna med bokstäver tillsammans med siffror men det börjar ösa sig. Det är som vi ofta säger viktigt att lägga ner lite tid på att lära in en rutin som passar mig när jag löser uppgifterna. För några människor är det faktiskt lättare att lära sig matte med bokstäver. Varför? Det är kanske en forskningsuppgift för er i framtiden.
Idag fortsätter vi med ekvationer och att räkna med parenteser.


19 april 2012
Här är en sida med många korta klipp och genomgångar av olika moment följ länken:


Korta mattefilmer


17 april 2012
Vilket mottagande igår. Jag blev rörd - det värmde verkligen. Och sedan ovanpå detta så var lektionen fantastisk. Alla arbetade och kämpade på med sina uttryck. Nu arbetar vi med multiplikation och parenteser. Lite svårt men de flesta knäckte den koden ganska snabbt. Det är bara att arbeta vidare hemma tills vi ses nästa gång. Då ska vi komma ända fram till Blandade uppgifter.

Annelis grupp gör matteprov på fredag - vi gör ungefär samma prov fast nästa vecka. det innebär att kapitlet avslutas då. Förbered dig redan nu genom att kolla på gamla uppgifter och sammanfattningen. Fråga mig om du behöver fler uppgifter eller hjälp med något.
Javisst - det är helt ok att titta på klippen flera gånger.


13 april 2012
dagens arbetspass kommer såklart att innehålla uttryck och variabler. Vi ska räkna en del tillsammans och diskutera, så det är bra att vara delaktig för att visa att man behärskar de här begreppen.
Likhetstecknets betydelse och hur viktigt det är att förstå detta pratade vi om igår och det kommer med största sannolikhet läraren att tjata vidare om resten av livet eller i alla fall idag också.
Påminner igen om klippen på sidan som alltid kan ge en annan vinkling än den du får i klassrummet.
PROV - alla undrar när och det är den 27/4, inget annat. Då avhandlar vi hela kapitlet, så börja repetera redan nu.



11 april 2012
Det är svårt med uttryck och variabler. Det tycker alla i början men som vi tidigare har sagt: lägg ner tid i början - det gör att du har lättare för att förstå svårare problem längre fram.
Filmen här kanske hjälper dig att skriva uttryck med hjälp av variabler.




 Varför är matematik viktigt?


10 april 2012
Titta gärna på klippen som finns under 4 och 5 april för att underlätta ditt arbete på lektionerna.
Om du har tid och lust räkna 5100-5107 hemma, det är här vi fortsätter nästa lektion.
Glöm inte att det är alltid bra att räkna läxorna längst bak i boken - till på fredag kan ni räkna läxa 9.
Var förberedd på muntliga diskussioner med läxan som utgångspunkt.

Nästa pass arbetar vi med uttryck med parenteser.

När har vi PROV?
Det har vi den 27 april och då på hela kapitlet.

5 april 2012
Nu fortsätter vi vårt arbete med uttryck.


4 april 2012
Det här är första tipset för er som räknar med negativa tal.