måndag 23 april 2012

Friluftsdag - matematik?

I morgon är det orientering för åttorna i Bokskogen och för sjuorna på Bulltofta. Hur som helst och var som helst finns det massor av matte. Jag ska exempelvis ha med mig bananer till alla löpande ungdomar..frågan är om man får banan och dricka om man inte springer eller fullföljer banan. Självklart ska alla ha energi.
100 st ska hämtas kl 8.00 hos Maggie i köket. Jag måste vara i tid - gärna fem minuter innan för att hinna lasta alla bananer på bussen innan ungdomarna drar in. Läste att en känd artist jämförde ungdomar med kråkors rörelsemönster - kanske finns det någon likhet i det oroliga, nyfikna och förväntansfulla hos djuren som han kände igen hos människorna. Fritt fram för egna tolkningar.
Tillbaka till mina bananer - hur många procent blir hemma när det ska springas i en skog? Ska jag då räkna från antalet frukt eller ta med 100st? Hur mycket av frukten äter vi egentligen? Det vi kastar kostar en hel del eller hur?
Bananer odlas i varmare länder och ska alltså transporteras långt. Bra för miljön? Ska vi då välja en annan frukt? Hur odlas dessa bananer? Hur har människorna det på plantagerna? Vad tjänar man på att plocka bananer? Vad blir vinsten för det stora bananföretaget?
Ja, som ni ser så blir det många intressanta frågor kring en banan. Det beror såklart på vad man finner intressant och roligt.
När vi kommer till skogen är det bara att njuta och ha roligt. har hört att det ska regna men det stoppar inte oss.

Inga kommentarer: