torsdag 12 april 2012

Glädjens skola

I natt drömde jag att undervisade i matematik på Glädjens skola. där hade man bjudit in livet - alltså allt levde. Det var växter i alla fönster och det doftade härligt av nybakat bröd och nybryggt kaffe. Alla som arbetade på skolan både yngre och äldre människor var glada. När arbetet började var intresset på topp och vi skulle lära oss att räkna med uttryck och variabler. Det var ett klurigt område men alla gjorde verkligen sitt yttersta för att lyckas. Det gav såklart resultat och när vi avslutade så var alla mer nyfikna än på länge vad vi skulle lära oss nästa gång vi sågs. Jag svarade att vi skulle fortsätta med ekvationer...
Jag vaknade och upptäckte att jag faktiskt stod i ett klassrum och undervisade om ekvationer. På Glädjens skola kan man ju då undra eller hur? Ja, mycket stämmer in på det jag drömde men vi har mycket vi vill ändra på. Det kan vi göra men bara tillsammans med alla som är på arbetsplatsen, yngre och äldre människor. Så enkelt är det men också stort. Det kanske inte är allt för långt borta.

Inga kommentarer: