torsdag 31 maj 2012

Terminen närmar sig slutet

Det är med stor stolthet som jag tänker på vad vi har genomfört den här terminen - alltså eleverna inte jag. Alla har lyft sig extra mycket inför avslutningen av åttan. Tyvärr, som alltid, når inte alla ända fram och detta är det värsta jag som lärare har att ta ställning till - betyg och därmed dela in människor i grupper. Detta är något jag inte alls tycker om. Det är så svårt och något motbjudande i att kategorisera människor utifrån dessa enkla premisser. Alla har så mycket mer i sig än de förmågor och kunskaper som står i kursplanerna för skolan. Var finns förresten kursplanerna för livet utanför skolans väggar? Musikalprojektet visade att många har förmågor som aldrig blir synliga i de vanliga skolarbetet. Så varför fortsätter vi som vi alltid har gjort?
Ser fram emot nästa termins samarbete mellan teknik, Bild och Musik. Vilken möjlighet att arbeta mer ämnesövergripande. det kan inte bli bättre. Nu hoppas och tror vi på planeringstiden som vi har blivit lovade av vår nye chef. Positivt såklart!
Det positiva i slutet av läsåret tar vi med oss över sommaren - glömmer matten och skolan och bara vilar och har roligt på andra sätt än att räkna. Tänka på djupare saker än hur man konstruerar en friggebod och gör ritningar i skala 1:50. detta var ett riktigt intressant och kul projekt.

1 kommentar:

Annika sa...

Jag hittade en film om hur man kan koppla konst och teknik. Den är mycket avancerad men ni kanske kan göra någon light-variant för någon årskurs (ev. 9:orna till deras vårsalong). Filmen kan du hitta på min blog :)