onsdag 16 maj 2012

Resonemang i matten


Så här står det i kursplanen i matematik för att uppnå betyget E i slutet av år 9. 
Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang om val av tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Vad betyder det här? Och fram för allt hur ska du som elev visa läraren att du har den här förmågan. Dessutom vill en ju alltid veta hur man kan utveckla den - konkret alltså.

Uppgift: Noa har 110 kronor. Vad kan hen handla, vad kostar det och vad har hen i fickan när betalningen är klar?  

Att föra underbyggda resonemang finns med i många ämnen i skolan så det är inget unikt för matteämnet. Enkla resonemang - menas inte att det är lätt att lära utan att de är resonemang på en enkel nivå. I den här uppgiften skulle det exempelvis vara att eleven berättar varför hen valt att lösa uppgiften på det sätt hen gjort. 
Jag plussade den och den för att när man är i en affär måste man betala för allt man handlar.

Vad betyder resultatets rimlighet? Med andra ord: Kan det stämma? Kan det vara rätt?
Det känns som om det är rätt för att jag brukar köpa detta och då betalar jag ungefär så här mycket.

Eleven kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Jag skulle kunna räkna multiplikation eftersom sakerna kostade lika mycket.
Om jag minskar (subtraherar) så kommer jag att få samma svar fast det är krångligare.
Jag lämnar bara fram en femtiolapp eftersom jag bara ska betala 48kr. Då får jag 2 tillbaka.
För att uppnå kunskapskraven för C ser det ut så här:
Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.
Här måste vi kolla på orden som är fetade för det är dessa som ändras och de visar hur du måste utvecklas.
För att uppnå kunskapskraven för A ser det ut så här:

Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt.

Inga kommentarer: